Verken de politiek beladen grenslandschappen van Noord- en Zuid-Korea
Een jaarlijks terugkerende tentoonstelling dat het werk van recent afgestudeerde kunstenaars van academies in België, Noordrijn-Westfalen en Zuid-Nederland toont. Dit jaar bestaat het geselecteerde curatorenteam uit Déborah Claire, Erell Hemmer en Zeynep Kubat. Claire en Hemmer, beiden fotograaf, zijn de oprichters van Dis Mon Nom, een curatorial platform, residentieplek en publiek forum voor de weinig gehoorde stemmen in fotografie, activisme en kunst Zeynep Kubat is kunsthistorica en werk als onafhankelijk curator, schrijver en redacteur voor kunsttijdschriften.
Eén van de recent afgestudeerde kunstenaars die geselecteerd zijn voor de tentoonstelling is de in Zuid-Korea opgegroeide Haevan Lee, die met haar werk de grenslandschappen tussen Noord- en Zuid-Korea verkent. In deze gebieden is het verboden om foto’s te maken en dus maakte Haevan Lee schetsen die ze later naschilderde in haar atelier. Het uitgestrekte schilderij en de video-installatie creëren een bufferzone die voortkomt uit de fantasie van de kunstenaar. De wezens schommelen tussen half mens en half plant en verbinden fictie met de werkelijke ervaring van het leven op een politiek beladen plek.
De eerste nieuwe, inclusieve anatomische les
In deze tentoonstelling presenteren de drie winnende teams van de ‘Bio Art & Design (BAD) Award 2022’ hun werk waar het durven doorbreken en verrijken van bestaande visies centraal staat. Terwijl tweedelingen in de wereld steeds scherper lijken te worden, ontstaan er steeds complexere werkelijkheden die in meer of mindere mate een relatie hebben met wat wij als natuur beschouwen. Diezelfde natuur en onze kennis daarvan wordt vaak gebruikt om zwart-wit denken en binair denken te rechtvaardigen. Dat neemt niet weg dat ons begrip van het leven en de levende materie zich steeds verder verdiept en nuanceert, onder andere dankzij levenswetenschappen en biotechnologie. Zo komt er steeds meer erkenning voor het gevoel om je man, vrouw en alles daartussen te voelen en te mogen zijn.
Het werk van kunstenaar Kuang-Yi Ku en Prof. Dr. Henry de Vries haakt hierop in door de eerste twee hoofdstukken van een nieuwe, inclusieve anatomische les te presenteren: ‘s werelds eerste ‘Atlas of Queer Anatomy’. Klassieke anatomie leidt tot ondervertegenwoordiging van gemarginaliseerde groepen. Het veroorzaakt niet alleen culturele discriminatie, maar ook ernstige problemen in de toegang tot behandelingen. De ‘Atlas of Queer Anatomy’ laat zien dat er geen binaire grens is waar je lichaam eindigt en de bacteriën beginnen. Het project verkent juist een spectrum.
De tentoonstelling is t/m 19 maart 2023 te zien in MU Hybrid Art House in Eindhoven.
Een klassieke film noir met een moderne Chinese twist
De film ‘Black Coal, Thin Ice’ is een klassieke film noir waar regisseur Diao Yinan een compleet eigen draai aan geeft. Met absurdistische scènes laat Yinan een modern China zien, waarbij seksisme op de werkvloer voor veel vrouwen een probleem is waar ze dagelijks mee te maken hebben.
De film draait om Zhang, gespeeld door Liao Fan. Een beschonken bewaker die als politieagent getraumatiseerd is door een gruwelijke zaak die nog steeds niet is opgelost. Wanneer hij door een oud-collega geïnformeerd wordt over twee nieuwe moordzaken met dezelfde motieven raakt Zhang geïnspireerd om opnieuw op zoek te gaan naar deze kille moordenaar.
Met deze film versloeg Diao Yinan ‘Boyhood’ van Richard Linklater tijdens het filmfestival van Berlijn door er met de Gouden Beer vandoor te gaan. Ook het acteerwerk van Liao Fan werd hier beloond met de Zilveren Beer voor beste acteur.
De film is op 4 en 14 januari te zien in Studio/K in Amsterdam.
Het bekende 1001-nacht sprookje in een muzikale omlijsting
Tijdens deze voorstelling neemt Abdelkader Benali je mee in het Duizend-en-één-nacht sprookje ‘Een nacht met Sjahrazade’. De geschiedenis van een vrouw die haar aangekondigde executie steeds weer weet uit te stellen door een wraakzuchtige sultan met haar vertelkunst te betoveren.
Haar verhalen worden ondersteund door klassieke muziek van Club Classique. Deze musici denken in verhalen, theatervormen, beelden of aparte locaties. Ze werken en spelen samen met schrijvers, dichters, acteurs en toneelspelers. Hun muziek versterkt de beelden en verhalen, en Abdelkader Benali kiest de muziek die bij zijn woorden passen. Hierdoor ontstaat er en twee-eenheid van kunstvormen die elkaar aanvullen en versterken.
Het concert is op 11 januari te zien in Tivoli Vredenburg in Utrecht.