Weekendtips (18/08/2022 – 24/08/2022)

World Cinema Amsterdam | 20 t/m 27 augustus

Afbeelding afkomstig van World Cinema Amsterdam

World Cinema Amsterdam – het jaarlijkse filmfestival in Amsterdam dat zich richt op de nieuwste ontwikkelingen in Latijns-Amerika, het Caribisch gebied, Afrika en Azië is weer terug!

We kunnen weer genieten van vernieuwende en kwalitatieve films met nieuwe, talentvolle, niet westerse filmmakers. Dit jaar zijn er verschillende Aziatische films onderdeel van het competitieprogramma. Extra leuk: zowel regisseur Emma Kawawada als regisseur July Jung zullen deze editie op meerdere data en locaties aanwezig zijn voor informatieve en up-close Q&A-sessies. 

 

My Small Land

De 17-jarige Sarya woont al sinds haar vijfde in Japan. Het leek haar makkelijker om haar vrienden te vertellen dat ze uit Duitsland komt, maar in werkelijkheid zijn zij en haar familie Koerdische vluchtelingen uit Turkije. Alle tegenspoed lijkt nu echter tot het verleden te behoren; ze doet het goed op school, ze heeft vrienden en er is zelfs een jongen in haar leven, Sato, voor wie ze bijzondere gevoelens heeft. Niets lijkt een normaal leven in de weg te staan tot op een dag de verblijfsvergunning van haar vader wordt ingetrokken. En dat heeft enorme gevolgen.

Debuterend regisseur Emma Kawawada was jarenlang de assistent van Hirokazu Kore-eda, de beroemde Japanse regisseur wiens films vrijwel altijd het wel en wee van families tot onderwerp hebben. Ook Kawawada heeft in dit door haarzelf geschreven coming-of-age-verhaal oog voor de familierelaties, maar koppelt dat aan thema’s die in de Japanse cinema weinig aan bod komen:  immigratieproblematiek en racisme.

 

Q&A’s met regisseur:

do 25 aug | 17:45 | Rialto VU

vr 26 aug | 21:15 | Rialto De Pijp

za 27 aug | 21:00 | Rialto VU

 

Next Sohee

Een droom van middelbare scholier Sohee lijkt uit te komen als ze een baan krijgt bij het callcenter van een grote internetprovider. Maar de droom verandert al snel in een nachtmerrie; terwijl de werkdruk onmenselijk hoog is, blijkt ze ook maar een fractie van het normale salaris te verdienen. Sohee bezwijkt onder de stress en berooft zich van het leven. Politierechercheur Oh Yoo-jin (Doona) bijt zich vast in de zaak en doet een aantal onthutsende ontdekkingen.

In 2014 was de Koreaanse regisseur July Jung te gast bij WCA om haar inmiddels veelbekroonde debuutfilm A Girl at My Door aan het publiek te presenteren. Het verhaal draaide om een politievrouw, gespeeld door filmster Doona Bae, die te maken krijgt met een mishandelingszaak. Ook in haar tweede film, Next Sohee, staat een politievrouw centraal, wederom gespeeld door Doona Bae. De film beleefde zijn wereldpremière bij het afgelopen filmfestival van Cannes en werd daar bejubeld met een zeven minuten durende, staande ovatie.

 

Q&A’s met regisseur:

wo 24 aug | 21:00 | Rialto De Pijp

do 25 aug | 20:30 | Rialto VU

za 27 aug | 20:30 | Rialto VU

 

Nana

In de jaren 60 probeerden Indonesische communisten een coup te plegen, maar het leger onderdrukte die poging met veel geweld. Ook in de daaropvolgende zuiveringen kwamen tallozen om het leven. De jonge Nana weet maar ternauwernood te ontkomen, maar van haar man en zoon wordt nooit meer iets vernomen. Jaren later is zij hertrouwd met de rijke landeigenaar Darga en leidt ze een ogenschijnlijk zorgeloos bestaan. Maar het verleden achtervolgt haar in haar nachtmerries. Er verandert iets als ze vriendschap sluit met Ina – een onwaarschijnlijke vriendschap, want Ina is immers de minnares van haar man.

Regisseur Kamila Andini, van wie in 2019 het ontroerende The Seen and Unseen tijdens WCA te zien was, vertelt in Nana vooral een verhaal over de kracht van vriendschap tussen vrouwen. Ze doet dat in een bedwelmend visuele stijl, waardoor de beelden nog lang op het netvlies gebrand blijven staan. Gebaseerd op de roman Jais Darga Namaku van Ahda Imran.

 

Baqyt

Jaarlijks komen er in Kazachstan ruim 400 vrouwen om het leven bij huiselijk geweld, terwijl het aantal vrouwen dat na mishandeling in het ziekenhuis belandt, vele malen groter is. Deze vorm van geweld is diep verankerd in de Kazachse samenleving en er is dan ook veel moed voor nodig om je daar als vrouw tegen te keren. Bayan Jessentajeva, een beroemde blogger met miljoenen volgers, is zo’n vrouw, net als journalist Assem Zjapisjeva, die veel over deze kwestie gepubliceerd heeft. Jessentajeva produceerde deze speelfilm, Zjapisjeva schreef het scenario.

Een succesvolle influencer, gekleed in het oranje, weet met een prachtige verkooppraatje cosmetische producten van het merk Happiness aan de vrouw te brengen. Achter de façade van ‘geluk’ gaat echter iets heel anders schuil: haar lichaam is bont en blauw van de vele klappen die ze al jarenlang van haar man krijgt. Haar dochter staat op het punt te trouwen, en haar wacht eenzelfde lot. Er moet iets gebeuren.

 

Ningdu 

Filmmaker en animatiekunstenaar Lei Lei stort zich op het recente Chinese verleden, en met name dat van zijn familie, om betekenis aan het heden te kunnen geven. En dat verleden verliep met de Grote Sprong Voorwaarts en de Culturele Revolutie nogal turbulent. Om het zichtbaar te maken gebruikt Lei een zeer originele combinatie van animatietechnieken: van papieren knipsels tot bontgekleurde kleipoppetjes, en zelfs zijn hand verschijnt in beeld. In deze bijna surrealistische popart-animatie laat hij zijn vader Lei Jiaqi het verhaal vertellen.

De familie Lei had het nodige te doorstaan in de jaren 50 en 60. Lei’s grootvader Ting werd naar het platteland gestuurd, zoals miljoenen anderen, en dus gescheiden van zijn kinderen. Als zijn vrouw overlijdt, worden die kinderen naar een weeshuis gestuurd, onder wie Jiaqi. Later wordt Ting aangemerkt als klassenverrader en verdwijnt in een heropvoedingskamp. De familie valt daarna uiteen, maar ze schrijven elkaar vaak – de band blijft sterk.

Voor meer informatie ga naar https://worldcinemaamsterdam.nl/

 

Anish Kapoor: Untitled, Part of the Red, Turning the World Inside Out | Nu t/m 09 oktober

Afbeelding afkomstig van het Kröller-Müller Museum

 

Het Kröller-Müller Museum heeft een derde werk van Anish Kapoor verworven ‘Untitled, Part of the Red, Turning the World Inside Out’. De sculptuur is te zien in de beeldenzaal van het museum, samen met de twee andere werken van Kapoor uit de eigen collectie: ‘Part of the Red’ en ‘Turning the World Inside Out’. 

De drie werken vertegenwoordigen opeenvolgende fases uit de kunstenaars oeuvre. Elke fase heeft een typerende materiaalgebruik en benadering van Kapoor’s centrale thema’s van lege ruimte en immaterialiteit. 

Voor meer informatie ga naar https://krollermuller.nl/presentatie-met-nieuwe-aanwinst-anish-kapoor

 

Melati Suryodarmo: I am a Ghost in My Own House | Nu t/m 30 oktober

Afbeelding afkomstig van Bonnefanten

 

Bonnefanten presenteert de eerste grote solotentoonstelling van Melati Suryodarmo ‘I am a Ghost in My Own House’ in Europa. Suryodarmo is een veelzijdige kunstenaar, en onderscheidt zich door haar indringende performances. 

De titel van de tentoonstelling komt van de kunstenaars gelijknamige twaalf uur durende performance I am a Ghost in My Own House. Tijdens de performance verbrijzelt ze met een stenen vijzel houtskool op een tafeltje tot stof. Dit verpulveren symboliseert haar vermoeidheid en fysieke uitputting, gepaard met haar ontworteling en haar terugkeer naar Indonesië na een jarenlang verblijf in Duitsland. 

Naast performances zijn er ook video-installaties, fotografie en tekeningen die je kan bekijken. In haar andere werken zijn Suryodarmo’s lichaam en de omgang met tijd belangrijke elementen. 

Door de duur, traagheid, observatie, introspectie en interactieve aspecten van het werk, probeert ze de korte concentratieboog van ons huidige individuele, passieve houding te doorbreken en het publiek en de ruimte te transformeren. 

Voor meer informatie ga naar

https://www.bonnefanten.nl/nl/tentoonstellingen/melati-suryodarmo-i-am-a-ghost-in-my-own-house-baca

 

Belast Koloniaal Verleden | Belasting & Douane Museum | Nu t/m 30 oktober

Afbeelding afkomstig van Belasting & Douane Museum

 

Het Belasting & Douane Museum presenteert de tentoonstelling ‘Belast Koloniaal Verleden’. In deze tentoonstelling staan de koloniale belastingsystemen van de Nederlandse geschiedenis centraal, met aandacht voor de onderdrukking, uitbuiting en slavernij die hiermee gepaard gingen. 

Belastingen zijn vanaf het begin verweven met de Nederlandse kolonisatie. Zodra overzeese landen veroverd waren, met grof geweld werden de eerste vormen van belastingen ingevoerd, waarmee de Nederlandse staatskas werd gevuld. 

In de 19de eeuw trekken ze dit tot het uiterste met introductie van het cultuurstelsel in Nederlands-Indië. Wat Nederland veel geld heeft opgeleverd, terwijl het leven in de kolonie steeds moeilijker werd. 

Ook in Suriname en het Caraïbisch gebied heeft Nederland diepe sporen achtergelaten. De inheemse Arowakkken werden tot slaaf gemaakt. En later werden er ook grote groepen uit Afrika gehaald om werk te verrichten op de plantages. 

Voor meer informatie ga naar https://www.bdmuseum.nl/tentoonstellingen/belast-koloniaal-verleden/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *