PAC Tipt!

Een nieuwe kijk op het onderbelichte Indische verleden

Na de twee succesvolle theatervoorstellingen ‘De Tolk van Java’ en ‘Lichter dan ik’ is ‘Gelukzoekers op Sumatra’ de nieuwe voorstelling van regisseur Olivier Diepenhorst. Het verhaal is geïnspireerd op de romans ‘Rubber’ en ‘Koelie’ die tijdens hun uitgave in de jaren 30 controversieel beoordeeld werden. Schrijfster Madelon Székely-Lulofs bekritiseerd in haar boeken een verleden die tegenwoordig nog vaak geromantiseerd wordt.

Ondanks dat Olivier Diepenhorst geen Indisch verleden heeft, regisseerde hij meerdere voorstellingen over Nederlands-Indië, waaronder ‘Lichter dan ik’ waar actrice Denise Aznam werd genomineerd voor een Colombina, de toneelprijs voor beste actrice in ondersteunende rol. Diepenhorst weet de geschiedenis van de Nederlandse bezetting op een respectvolle manier te vertalen naar het theater door op een intensieve manier samen te werken met bijvoorbeeld mensen met Indische wortels. Zo werkte hij samen met Alfred Birney en Esther Scheldwacht.

Het verhaal speelt zich af in de jaren 20, wanneer een jong echtpaar haar geluk komt beproeven op de plantage in Sumatra. Tegelijkertijd komen Roeki en Karminah hier werken, gelokt door valse beloftes. Al snel blijken zij als contractarbeiders vast te zitten in een systeem van uitbuiting en onderdrukking. Aanvankelijk gaan de rubberprijzen skyhigh en feesten de bewoners erop los. Totdat de prijzen instorten. Terwijl het oerwoud wordt vernietigd – het begin van de  grootschalige ontbossing die nog altijd gaande is – volgt onherroepelijk het verval op de plantage. Uiteindelijk blijkt iedereen bedrogen uit te komen.

De voorstelling is vanaf 18 januari te bezoeken in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag

 

Dompel je onder in de digitale modewereld

Bij de tentoonstelling ‘Screenwear – Exploring Digital Fashion’ worden de meest uiteenlopende en baanbrekende ontwerpen binnen de digitale mode getoond. Digitale mode bestaat uit pixels in plaats van textiel dat deel uitmaakt van de ontwikkeling richting de metaverse: de toekomstige virtuele wereld, waarin onze fysieke omgeving gaat fuseren met het digitale. De tentoonstelling focust zich op de nieuwste generatie modeontwerpers die met hun hyperrealistische digitale modellen je kennis laten maken met digitale mode.

Onder de makers die hun werk tonen vind je Mao Lin Liao, oprichter van ‘Reblika’, een bedrijf dat de scheidslijn tussen de echte wereld en de digitale wereld vervaagt. ‘Reblika’ is het bedrijf achter ‘Sweetie’, het virtuele Filipijnse meisje dat in 2013 ontwikkeld is om online seksuele uitbuiting van kinderen op te sporen en te stoppen.

Een andere bijzondere ontwerper is Stephy Fung dat tijdens haar Twitch-streams laat zien hoe zij aan haar digitale modeontwerpen werkt. Met haar werk belicht ze haar Chinese afkomst en brengt ze traditionele Chinese elementen samen met moderne technieken.

Scarlett Yang laat met haar werk een combinatie zien tussen natuurlijke en technologische elementen. Met haar werk gaat ze in op het probleem van verspilling binnen de mode-industrie door zich bezig te houden met biologisch afbreekbare materialen en hoe deze deel kunnen uitmaken van de modewereld.

De tentoonstelling is nog t/m 26 februari te zien in het Design Museum in Den Bosch

 

Een onconventioneel familieportret in ‘Broker’

‘Broker’ is de nieuwe film van de Japanse regisseur en Gouden Palm winnaar Hirokazu Kore-eda, bekend van de film ‘Shoplifters’. De film speelt zich af in Zuid-Korea waar Ha Sang-hyeon en Dong-soo hun geld verdienen met het aanbieden van ter vondeling gelegde baby’s op de adoptiemarkt. Wanneer So-young terugkomt op de beslissing om haar baby af te staan, ontdekt ze de illegale praktijk van de twee mannen. Overspoeld door gevoelens van zowel moederliefde als wanhoop, besluit ze mee te helpen bij de zoektocht naar geschikte ouders voor haar kind.

Kore-eda slaagt er opnieuw in om een onconventioneel familieportret neer te zetten waar andere filmgenres nooit de bovenhand krijgen. Als kijker ontwikkel je sympathie voor de twee criminelen door middel van humor, maar voel je ook een sentimentele kant door scènes die ingaan op hechte familiebanden van personages die geen bloedverwanten zijn.

De film is vanaf 12 januari te zien in LantarenVenster in Rotterdam

 

Reis af naar de bergen van Tibet

Filmmakers Mirka Duijn en Nina Spiering gaan in deze documentaire op zoek naar de geschiedenis van Shangri-La, het beroemde denkbeeldige paradijs uit de roman ‘Lost Horizon’ uit 1933. Twee decennia geleden bewees Deqin, een Tibetaanse regio in China, dat zij het oorspronkelijke, legendarische Shangri-La waren. Een plek die werd bedacht door de Britse schrijver James Hilton, die erover schreef in zijn roman uit 1933. In zijn verhaal stranden vier personen na een vliegtuigongeluk in het Kunlun-gebergte, waar ze een prachtig klooster vinden: het aardse paradijs. Hoe kan het dat deze Tibetaanse regio claimt deze utopische plek te zijn?

Een documentaire, filmessay, reisverslag en archiefcollage in één. In plaats van antwoorden op haar vragen te krijgen, raakt Mirka Duijn verstrikt in een web van feiten en ficties over de plek en zijn koloniale verleden. Door de vele lagen van dit wonderlijke en complexe verhaal te ontdekken, geeft deze film een kritische blik op toerisme, media en zelfs het documentaire maken zelf.

‘Shangri-La, Paradise Under Construction’ is vanaf 12 januari te zien in LantarenVenster in Rotterdam. Op 13 vrijdag 13 januari zijn de regisseurs aanwezig voor een nagesprek.