PAC Tipt!

 

Iedere week cureert PAC-redacteur Caitlin Spaans theatervoorstellingen, concerten, films, exposities en festivals met als doel om een Aziatisch-gecentreerde culturele agenda op te stellen. Caitlin is laatstejaars student Media en Kunst aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en redacteur voor muziekplatform 3voor12 Den Haag. 

Zip presents: 2o_23 lunar 2o_23

“Een avondvullend programma met enkel Aziatische artiesten waar bezoekers deze samensmelting van culturen kunnen herontdekken”

Ter gelegenheid van Lunar New Year komen Aziatische artiesten bij elkaar voor een avond van muzikale verbinding. Zip is een nieuw platform dat op zoek is naar een ontspannen manier van netwerken en communityvorming. Op deze manier wordt er kracht toegevoegd zodat het begrip van ‘Aziatische’ cultuur verbreed wordt. Door mensen met verschillende achtergronden, genders, etniciteiten, leeftijden en kennis samen te brengen, wordt de onzekerheid en de kwetsbaarheid rondom identiteit het hoofd geboden.

Animistic Beliefs is bijvoorbeeld één van de artiesten die met hun kijk op Zuidoost-Aziatische tonen, ritme en teksten te horen zal zijn. Prekoloniale gedachten, tradities en muziek die verband houden met de Molukse en Vietnamees-Chinese erfgoed zijn belangrijke inspiratiebronnen en vormen samen met de achtergrond uit techno, electro, gabber en punkcultuur een interessante herontdekking van deze Aziatische culturen.

Andere artiesten die aan de line-up zijn toegevoegd zijn Golin, Van Boom, SEESEA, Pasuth, YEONG DIE, en Siwon Noh.

2o_23 lunar 2o_23 begint op 26 januari in OT301 in Amsterdam om 21.30 en duurt tot 03.00.

Brave New World – 16 schilders voor de 21e eeuw

“‘Brave New World’ laat zien dat schilderkunst nog altijd enorm actueel is.”

De tentoonstelling ‘Brave New World’ toont met het werk van zestien schilders dat schilderkunst ook vandaag de dag levendiger en krachtiger is dan ooit. De schilders combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat schilderkunst niet langer het ondergeschoven kindje van de westelijke kunstwereld hoeft te zijn.

De Vietnamese Anh Trần maakt abstracte schilderkunst en laat zich hiervoor inspireren door het Duitse abstract expressionisme uit de jaren tachtig. Met haar werk reageert ze op de toe-eigening door het Westen van tradities van de lokale bevolking.

Cui Jie schildert steden en landschappen die nauw verbonden zijn met haar persoonlijke geschiedenis. De steden worden gevormd vanuit Bauhaus principes, ideologieën van Chinese propagandakunst, Sovjet-communistische esthetiek of de Japanse architectuur beweging Metabolisme. Cui voegt het verleden en heden samen tot een utopisch landschap dat vooral herkenning en nostalgie oproept.

De tentoonstelling is vanaf 28 januari t/m 11 juni te zien in Museum de Fundatie in Zwolle.

Binnenvetter – Sandra Pham

“Deze jonge maker laat met haar veelzijdigheid onder andere zien hoe zij te maken krijgt met racisme en hoe zij hiermee omgaat.”

Sandra Pham is een veelzijdig artiest die al van jongs af aan bezig is met tekenen, schrijven, muziek en theater. Met haar kunst gaat ze in op thema’s zoals identiteit, mentale gezondheid en de liefde. ‘Binnenvetter’ bestaat uit een mix van spoken word, muziek en theater waar Sandra je meeneemt in haar belevingswereld.

Als Vietnamees-Nederlands meisje groeit Sandra op in een overwegend wit dorp. Dagelijks krijgt ze te maken met racistische opmerkingen, vindt ze nauwelijks aansluiting bij haar leeftijdsgenoten en ontvangt ze nauwelijks steun voor haar artistieke dromen bij haar ouders. Ter bescherming keert Sandra steeds meer in haarzelf; ze wordt een extreme Binnenvetter. Met dit overlevingsmechanisme trotseert ze de buitenwereld, totdat ze hier als jongvolwassene flink tegenaan loopt.

De voorstelling is te zien op vrijdag 27 januari om 20.00 in Studio de Bakkerij. Na afloop van de voorstelling is er een kort nagesprek in de theaterzaal en in de foyer kun je meedoen met het spel Guess Who? van Rui Jun Loung.

IFFR

De 52e editie van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) is weer van start! De officiële selectie van het festival bevat meer dan vierhonderd films. Verder vinden er tal van bijeenkomsten, symposiums en borrels plaats.

Bekijk onze selectie van deze week:

‘Almost Entirely a Slight Disaster’ 

Een prettige, lichte film van Umut Subasi waar een generatie met een onzekere toekomst centraal staat. Ayşe, Ali, Mehmet en Zeynep zijn millennials uit de middenklasse die moeite hebben rond te komen in Istanboel. Ze wonen of nog bij hun ouders of zijn afhankelijk van hun families en hebben allemaal soortgelijke problemen: geldnood, werkloosheid en sociale isolatie. De film draait om toevallige, wisselende ontmoetingen tussen deze vier jongeren waar hun problemen vaak omslaan in humor.

‘When the Waves are Gone’ 

Lav Diaz’ film is een gestileerde, overvloedige film noir die ingaat op de politieke situatie van de Filipijnen. De film draait om Hermes Papauran, een vooraanstaand politieagent die betrokken is bij de wrede war on drugs van de Filipijnse overheid. Supremo Macabantay, een louche figuur uit Hermes’ verleden die net is vrijgekomen, zint op wraak op de herstellende politieman. ‘When the Waves are Gone’ laat bijzonder lange, statische shots zien, waar het Filipijnse landschap goed tot zijn recht komt. Met deze politieke thriller uit Diaz zijn wanhoop en woede tegen een land dat zichzelf lijkt te vernietigen.

‘Drunkard Nursing Home’
Deze no-budget documentaire van Shuai Zhang volgt een aantal mensen in een alternatieve beweging van China. De postpunkmuziek waar ze van houden verkondigt verzet en revolutie, maar wat we zien is het streven naar een duurzame manier van leven, iets dat we vaak aantreffen bij jeugdculturen over de hele wereld. Die manier van leven betreft in dit geval een queer seksuele identiteit, drugs, vluchtige relaties, samengeflanste mode, gewichtige discussies over kunst en theorie, het proeven van gerechten en overvloedige hoeveelheden alcohol.

‘Keep Your Hands Off Eizouken!’
Yuasa Masaaki’s verfilming van Sumito Oowara’s mangaserie is een uitbundige anime die je onderdompelt in de koortsachtige wereld van de animeproductie. De film gaat over brugklasser Midori Asakusa die dol is op anime. Hoewel ze verschillende ideeën uitwerkt in haar schetsboek heeft ze nog geen enkele poging gedaan tot het maken van anime, claimend dat ze dat niet alleen kan. Sayaka Kanamori merkt het talent van Asakusa als eerste op. En als blijkt dat hun klasgenoot, het charismatische model Tsubame Mizusaki, echt animator wil worden, vormen ze een animatieclub om de “ultieme wereld” te creëren die ze in hun hoofd hebben. Masaaki maakt met ‘Keep Your Hands Off Eizouken!’ een hommage aan het maakproces van anime.

‘The Myriad of Faces of the Future Challengers’
In 1966, aangemoedigd door het Decreet van 11 maart dat hem carte blanche gaf om de orde te herstellen na de militaire couppoging op 1 oktober 1965, benoemde generaal Soeharto zichzelf feitelijk tot leider van Indonesië, wat hij zou blijven tot 1998. Soeharto noemde zijn bewind, dat zich fel afzette tegen het communisme, het socialisme en de islam, de Nieuwe Orde (Orde Baru). Hij onderbouwde zijn visie op de geschiedenis met een reeks propagandistische films, waarvan sommige verplicht op scholen werden vertoond en jaarlijks op tv werden uitgezonden. Filmmakers Yuki Aditya en I Gde Mika komen met een hernieuwde blik van deze films waar ironie de boventoon speelt.

Het IFFR is t/m 5 februari op verschillende plaatsen in Rotterdam.